2023. május 24

Az Európai Bizottság javaslata az alkalmi személyszállítás vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályainak felülvizsgálatára a közúti személyszállítás és a közlekedésbiztonság koporsójába kerülhet.

A ma közzétett javasolt felülvizsgálat célja nagyobb rugalmasság bevezetése az alkalmi személyszállítási ágazatban a vezetési és pihenőidő tekintetében.

Az ETF korábban figyelmeztette az Európai Bizottságot, hogy ez tovább ronthatja az iparágban már meglévő sofőrhiányt és sofőr-fáradtságot, ami végső soron a járművezetők és az utasok biztonságát egyaránt veszélyeztetheti.

A Bizottság javaslatai a következők:

  • A „12 napos eltérés” kiterjesztése eseti belföldi személyszállításra, ami alapvetően 12 egymást követő nap vezetést jelent heti pihenő nélkül mind belföldi, mind nemzetközi utakon. A 12 napos eltérés érvényesítése már most is problémás, az ellenőrök jelentése szerint komoly nehézségek merülnek fel ennek az eltérésnek az ellenőrzése során. Sajnálatos, hogy a Bizottság nem tette meg a szükséges lépéseket a meglévő problémák megoldására.
  • Az üzemeltetőknek lehetősége van a napi szüneteket három, legalább 15 perces időszakra felosztani. Ez azt eredményezi, hogy az autóbusz-sofőröknek nem lesz elég idejük a felépülésre hosszú órákig tartó vezetés után, vagy elegendő idejük a pihenésre, egy falatozásra és felfrissülésre;
  • Lehetőség a napi pihenőidő 1 vagy 2 órával történő elhalasztására, a teljes napi vezetési időtől függően.

A fenti javaslatok negatívan érintik az ágazatot, ami a következőkhöz vezet:

  • Kevesebb közúti biztonság
  • Fokozott sofőrhiány
  • Több sofőr fáradtság
  • Rosszabb munkakörülmények egy olyan iparágban, amely már amúgy is rossz vonzerejéről híres.

Meg kell jegyezni, hogy a Mobilitási Csomag jelenlegi vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályai képesek garantálni a tisztességes munkakörnyezetet a közúti személyszállításban. A felülvizsgálat aláássa a mobilitási csomag azon célját, hogy javítsák a munkakörülményeket a közúti ágazatban, és veszélyezteti a közúti biztonságot.

Az ETF Európa-szerte több mint 1300 autóbusz-vezetőt vizsgáló felmérése szerint a sofőrök 80%-a fontolóra venné az ágazat elhagyását, ha az Európai Bizottság felülvizsgálja a szabályokat. Ez, valamint a járművezetők fáradtságáról szóló 2021-es tanulmány, amely feltárta, hogy a krónikus fáradtság a hivatásos járművezetők általános jellemzője Európa-szerte, rávilágít arra, hogy sürgősen előtérbe kell helyezni a járművezetők jólétét és a közúti biztonságot.

Az ETF Közúti Szakosztálya továbbra is fellép és kapcsolatot tart az érintett partnerekkel és érdekelt felekkel annak érdekében, hogy megakadályozza a veszélyes mértékű rugalmasságot az alkalmi személyszállításban. Felszólítjuk a Parlamentet és a Tanácsot, hogy támogassanak bennünket az autóbusz-vezetők munkakörülményeinek védelmében.

https://www.etf-europe.org/european-commissions-proposal-for-more-flexibility-in-driving-and-rest-time-rules-puts-road-safety-on-the-line/