A TESZ elnöke és alelnöke a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetsége (KSZOSZ) képviseletében vett részt a Krakkóban 2023. április 26- 27- én megrendezett „Igazságos átmenet építése az intelligens és fenntartható mobilitás felé” című projekt soron következő ülésén.
A találkozó egy Niepołomice- i gyárlátogatással kezdődött, ahol a résztvevők nyomon követhették az MAN üzemében a kamionok gyártását és tájékoztatást kaptak az itt dolgozó munkavállalók munkakörülményeiről is. A 2007 óta működő gyárban 3 műszakban folyik a termelés heti 5 napon keresztül és a kb 2.600 dolgozó napi 230 kamiont állít elő. A képzések során arra is figyelnek, hogy minden munkavállaló képes legyen 3- 4 munkafolyamat elvégzésére és a munkaállomások változtatásával biztosítható legyen az, hogy az elvégzett munka kevésbé legyen monoton. A kipufogórendszerek beépítésére szolgáló gyártósoron szóba kerültek a környezetvédelmi szempontok is és kiderült, hogy az EU- ba gyártott kamionok kizárólag Euro6- os szabványt teljesítő motorokkal szerelhetőek, viszont az Ázsiába és Afrikába exportált járművek még mindig Euro3- as és Euro4- es motorokkal kerülnek forgalomba.
A találkozó elméleti része a Lítium- Ion akkumulátorok használata során felmerülő veszélyekről és kockázatokról szóló előadással kezdődött, ahol a hangsúly a túlmelegedésből és robbanásveszélyből adódó munkavédelmi szempontokon volt.
A következő ülés egy infrastruktúráról és a beruházási igényekről szóló panelbeszélgetés volt, ahol a dekarbonizációs célok eléréséért tett eddigi erőfeszítések bemutatása után a résztvevők elmondhatták saját tapasztalataikat is. Többek között elhangzott, hogy a 2030- ra kitűzött 30%- os károsanyag kibocsátás csökkentési cél eléréséhez kb 280.000 elektromos kamion használata lenne szükséges Európában és ehhez 40.000 elektromos töltőállomás kellene. Jelenleg ez még teljesíthetetlennek látszik.
A záró beszélgetés témája az volt, hogy miképpen lehet igazságossá tenni a digitális átállást a nehéz járműveket gyártó és vezető munkavállalók számára. Itt olyan lényeges kérdésekre keresték a választ a résztvevők, mint az elektromos kamionok töltési idejének a gépjárművezető szempontjából vett munkajogi értelmezése (pihenő időnek számít- e, vagy rendelkezésre állásnak), és ennek az időnek a javadalmazása.