2022. november 21

Az Európai Bizottság az alkalmi személyszállításban a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok felülvizsgálatára irányuló javaslaton dolgozik, amely még hosszabb vezetési időt, kevesebb pihenőidőt és végtelen műszakokat eredményezhet az autóbusz-vezetők számára.

Az Európai Bizottság jelenleg a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok felülvizsgálatára irányuló javaslaton dolgozik az alkalmi autóbusszal történő utasszállításra vonatkozóan, amelyet a tervek szerint 2023 elején tesznek közzé.

A felülvizsgálat nagyobb rugalmasságot biztosít az autóbusz-szektorban a napi és heti vezetési és pihenőidő megszervezésében.

Ha ez a jogalkotási javaslat beválik , az szög a koporsóba a közúti személyszállítás és a közúti biztonság terén .

Az EU-ban az ipar már most is hatalmas sofőrhiánytól szenved, és a járművezetők kimerültsége a jellemző.

Mindkét probléma a rossz munkakörülményekből adódik – a sofőrök egyszerűen nem akarnak többé az iparban dolgozni, a fiatalokat pedig egyszerűen nem érdekli az az ágazat, amely nem tud megfelelő körülményeket biztosítani.

Tegnap a közúti balesetek áldozataira emlékeztek a közúti közlekedés áldozatainak világnapjával. A vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok rugalmasabbá tétele óriási veszélyt jelent a járművezetők és az utasok biztonságára nézve.

Az Európai Bizottságnak komolyan kell vennie a közúti biztonságot és a járművezetők jólétét. Jelenleg az Európai Unió közúti biztonsági politikái és cselekvési tervei nem tartalmaznak intézkedéseket a nehéz tehergépjárművek biztonságára vonatkozóan, és nem ismerik hivatalosan a járművezetők fáradtságát, annak okait és a járművezetőkre és a közlekedőkre gyakorolt ​​lehetséges hatását.

Az ETF levélben fordult az uniós nemzeti kormányokhoz, hogy jelezzék a problémát, és felszólította őket, hogy akadályozzák meg az Európai Bizottság kezdeményezését a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok felülvizsgálatára. Meg kell jegyezni, hogy a Mobilitási Csomag jelenlegi vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályai képesek garantálni a tisztességes munkakörnyezetet a közúti személyszállításban, és nincs ok e szabályok felülvizsgálatára.

Megjegyzések:

A Bizottság által felülvizsgált szakpolitikai lehetőségek a következők:

  • A „12 napos eltérés” meghosszabbítása, amely nem tesz lehetővé heti pihenőidőt 12 egymást követő napon belföldi és nemzetközi utakon sem.
  • Lehetővé teszi a kezelők számára, hogy a napi szüneteket rugalmasan, 15 perces vagy még rövidebb időközökre ossza fel a munkanap folyamán.
  • A napi pihenőidő kezdetének elhalasztása 1 vagy 2 órával.

Lásd az ETF állásfoglalását az autóbusz-vezetők vezetési és pihenőidejének felülvizsgálatáról

Lásd a járművezető fáradtságra vonatkozó adatokat: ETF Driver Fatigue Study